Det här med att kalla sig författare

Som du troligtvis har sett i mitt användarnamn på Instagram, valde jag att titulera mig som "författare". Fast så fort jag hade gjort det, började jag få kalla fötter och tvila. Kan jag verkligen kalla mig för författare? Jag är ju inte ens i närheten av vad exempelvis Dag Öhrlund eller Sofie Sarenbrant har åstadkommit. Är det inte högfärdigt att då kalla sig för "författare"?
 
För att få ansöka om medlemskap i Sveriges författarförbund, gäller bland annat följande: "Den som offentliggjort två verk av konstnärligt eller vetenskapligt värde skall anses vara berättigad till medlemskap." Vidare står det att "de kriterier som invalsnämnden tar hänsyn till är kvalitet, kontinuitet och omfång." Här kan du läsa vidare om vad som gäller för att få ansöka om medlemskap.
 
Jag erkänner att jag får hjärtklappning av att läsa dessa två meningar. Vem tror jag att jag är? Jag kommer troligtvis aldrig lyckas med att "offentliggöra" två verk av kvalitet. Inte med tanke på att jag bara är en glad amatör, så att säga.
 
 
Egentligen vet jag att jag inte borde tänka så mycket på det där med att bli utgiven, utan det jag behöver göra är att fokusera på skrivandet och strunta i allt annat. Framförallt i att hela tiden jämföra mig med andra. Funderingar på eventuell utgivning gör mig bara stressad och blockerar min förmåga att skriva. Fast jag kan inte låta bli.
 
Innan jag för flera år sedan insåg vad som krävs för medlemskap i författarförbundet, ansåg jag att en författare är någon som skriver berättelser. Nu vet jag inte längre.
 
Själv brukar jag titulera mig som novellist, även om författardrömmen ligger och gnager. Det gäller bara att jag ska få tid för mitt skrivande. Och ork.
 
Nyligen såg jag på Instagram att jag inte är den enda som tvekar inför att använda "författare" i användarnamnet. Och nu när jag skriver det här inlägget tvekar jag återigen. Gör jag verkligen rätt som använder det epitetet? För mig är författare något stort. Någon att se upp till och än har jag inte nått dit. Men vem vet, en dag kanske jag gör det (trots att jag tycker att jag börjar bli för gammal för en sådan dröm).
 
Vad tycker du?
kalla sig författare - när är man författare