Faran med att lägga ut sina alster på nätet?

Jag har funderat på det här med skrivande och att lägga upp texterna på nätet. På min hemsida har jag ett antal noveller upplagda. Syftet med det är delvis en form av marknadsföring. Förhoppningsvis tycker personerna som läser mina noveller om dessa och vill läsa mer av mig. När jag sedan väl ger ut en bok, novellsamling etc., har jag på så sätt förhoppningsvis blivande läsare/köpare.
 
Fast vilka risker tar jag genom att lägga ut mina noveller på det sättet? Kanske finns det personer som helt fräckt snor mina texter - antingen hela eller delar - och använder dem som sina egna? I och för sig har jag svårt att tro att det skulle hända just mig, med tanke på hur okänd jag faktiskt är och dessutom tror jag inte att kvaliteten på de noveller som finns på min hemsida är så pass hög att någon skulle vilja sno texterna. Fast man vet aldrig. Konstigare saker har hänt genom tiderna.
 
 
 
Kanske är den tiden förbi, men grunden till de här funderingarna ligger i att jag fortfarande har i färskt minne hur vissa klasskompisar genom skoltiden "lånade" texter som de hittade på nätet till olika skoluppgifter. På gymnasiet blev detta "lånande" svårare, eftersom våra lärare hade börjat använda något program som sökte igenom nätet för att hitta eventuellt fusk och "lån". Men gör förlagen en sådan granskning, eller tror de helt blint på den aspirerande författaren som lämnar in sitt manus?
 
Borde den här potentiella faran få mig att sluta lägga ut mina noveller? Nej, jag tycker faktiskt inte det. I regel vet man ju aldrig om det händer mig, för det är inte särskilt troligt att den som eventuellt snor mina texter meddelar mig detta. Då har en snöboll större chanser att överleva i helvetet. Dock har jag ändå en viss försäkring. Det står faktiskt datum då jag lade upp mina noveller och om jag inte tar helt fel, står även klockslag i mitt arkiv på hemsidan. Så länge detta finns, går det att bevisa vid en eventuell tvist när jag lade ut mina texter. Visserligen är inte det heller något egentligt bevis på att jag var först med texten, men om inte den som snott texten har lagt ut den någonstans, finns det ju ingenstans där jag kan påstås ha snott texten ifrån. Hänger du med i mitt resonemang?
 
Vad jag vill ha sagt är att man ska visa viss försiktighet när man lägger ut texter på nätet. Om det är en text som är extra känslig (exempelvis ett bokmanus) ska man undvika att lägga ut det till allmän beskådan. Men de noveller som jag har lagt upp på min hemsida är inte av sådan känslig karaktär. Visst, om någon skulle sno dem och hävda att texterna är dennes, skulle det störa mig. Jag skulle bli sårad. Men jag tror ändå att sådant går att lösa i det långa loppet. Om det nu skulle hända. Jag väljer också att tro på människors godhet och att det inte finns någon som är så ful att den skulle få för sig att göra något så nedrigt som att sno någon annans text. Vad tror du?
lägga ut sina texter på nätet