Titelproblem

Jag har tidigare berättat om att jag lyckades skrämma mig själv med en novell som jag höll på att skriva till en novelltävling. Vad jag däremot inte skrev, var att jag hade problem med att komma på en titel till denna novell.
 
 
I vanliga fall brukar jag inte ha svårigheter med att komma på titlar till de texter som jag skriver. För mig brukar det kännas självklart, antingen när jag skriver eller när jag sedan läser igenom texten. Fast inte den här gången, vilket stressade mig. På Instagram kallade jag den för "Bortom grinden-novellen utan namn".
 
När jag stod i en duschen en kväll, trodde jag att jag hade kommit på en perfekt titel och kände mig ganska nöjd en stund. Åtminstone fram tills att jag kom ihåg att en Storytel Original-serie tidigare har hetat just det. Då kände jag mig inte lika peppad på den titeln längre.
 
 
Men så en morgon när jag satt i bilen på väg till jobbet - då poppade titeln upp i huvudet. Jag log nöjt hela vägen fram till Varberg. Den kändes så rätt och samtidigt lockande. Om jag hade sett en berättelse med den titeln, skulle jag ha blivit nyfiken. 
 
Även novellen blev klar. Från början hade jag ett ganska öppet slut, men eftersom antalet tecken inte räckte för att novellen skulle kvalificera sig till tävlingen bestämde jag mig för att skriva lite till. Det slutet som då föddes blev jag också väldigt nöjd med (precis som med titeln). Det som återstår nu är att jag ska läsa igenom den ytterligare en gång och eventuellt redigera, sedan tror jag att jag kan skicka in den. Om juryn är lika nöjd som jag är, återstår att se. Fortsättning följer!