E-boksutlåningen har upphört i Falkenberg

Den 1 april möttes jag av det tråkiga beskedet i Hallands Nyheter att Falkenbergs bibliotek upphör med e-boks-/e-ljudboksutlåningen från den 19 april. Jag lade upp det på instagram, varpå en följare föreslog att det kanske var ett aprilskämt? Så långt hade jag inte tänkt och började hoppas att det bara var ett dåligt skämt. Fast efter lite efterforskningar insåg jag att det inte var något aprilskämt.
 
 
 
Samtidigt som en del av mig blir upprörd, har jag förståelse för att de kanske måste göra det här. Finns inte pengarna till att tillhandahålla den mängd e-bokslån som jag kan tänka mig behövs under rådande omständigheter, finns det inte. Men personligen anser jag inte att biblioteket ska behöva vara tvungen att vara göra en sådan här besparing. Kanske är jag okunnig, men ett sådant här beslut främjar inte läsandet och framför allt inte under den rådande situationen i samhället. Alla har kanske inte den ekonomiska möjligheten att själva köpa e-böcker eller teckna abonnemang på någon streamingtjänst.
 
Lånar du många e-böcker?