Skumma frågor

Troligtvis är det nog nästan bara författare (och aspirerande författare) som kan "komma undan" med att ställa konstiga frågor. I FB-gruppen "Författare på Facebook" ställs det jämt frågor som man kanske inte skulle våga ställa någon annanstans. Det är allt från hur ungdomar skulle uttrycka sig i en viss situation till hur man bäst gör sig av med ett lik som ligger i bagageutrymmet på en bil.
 
När jag i förra veckan påbörjade novellen om teknik som vänder sig emot sin användare, dök det upp en detalj som jag behövde ha svar på. Förvisso var det inte en livsviktig detalj som jag först trodde, men den underlättade ändå. Jag trodde mig veta svaret, men började söka runt på nätet för att få definitivt svar. När jag inte kunde hitta något, bestämde jag mig för att fråga en f.d. kollega som jobbade på hyresnämnden när jag jobbade där. Hen medgav att det var en udda fråga, men svarade ungefär så som jag hade hoppats och sade också att det var roligt att få hjälpa till.
 
 
Kanske kommer det längre fram i min "författarkarriär" dyka upp tillfällen då jag måste ställa ännu skummare frågor, men frågan är vad man vågar ställa och vad man absolut inte vågar? Naturligtvis behöver man förklara för personen varför man ställer frågan. Fast ändå. Var går gränsen?
 
Vilka frågor skulle du aldrig våga ställa, även om du skulle behöva ha svaret på dem för att kunna skriva en berättelse? Och om du skriver - vad är den mest konstiga fråga som du har ställt?
konstiga frågor