Dedikationer i sina böcker

Min novellsamling är nästan klar nu. Jag ska bara ta mig tid att slutföra den. Om jag inte hinner innan, får det kanske bli under föräldraledigheten.
 
Varje gång jag har tänkt på den färdiga novellsamlingen och vad jag ska göra med den när jag kommit dit, har jag funderat på att ha någon form av "tack"-sida eller liknande där jag riktar särskilt tack till vissa personer i min närhet som jag känner har funnits där för mig på olika sätt när det gäller mitt skrivande. Fast varje gång jag har tänkt den här tanken, har jag fått ordentligt med dåligt samvete. Hur kommer de personer känna som inte namnges i det här sammanhanget? Kommer de bli sårade? Arga? Ska jag ta med dem, trots att jag inte känner att de funnits där när det gäller mitt skrivande? Det skulle inte kännas rätt att göra så. Det skulle bara kännas falskt, eftersom jag själv inte känner att de har funnits där i mitt skrivande. Möjligtvis har de funnits för mig i andra sammanhang, men inte när det gäller just skrivandet.
 
 
 
Jag är av den uppfattningen att man ska känna efter med hjärtat. Bara ta med dem som man tycker förtjänar ett extra tack. Fast samvetet skaver som sagt. Är det värt att eventuellt såra andra på det här sättet?
 
Nåväl, jag har gott om tid att fundera igenom saken. Kände bara att jag behövde få ur mig dessa funderingar.
dedikationer - tack-sidor