Håll koll i Hemmets nr 33!

Nu har det äntligen hänt! Efter att ha skickat in noveller med jämna mellanrum i över ett års tid till Hemmets, har de slutligen visat intresse för en av mina noveller. Helt ärligt trodde jag nästan inte att det faktiskt skulle ske.
 
I förra veckan fick jag ett mail från dem om att de skulle vilja publicera novellen i nr 33 av Hemmets, mot att jag får ersättning. När jag läste mailet förstod jag först inte att det var på riktigt. För mig - som mest skrivit för min egen skull och emellanåt inte vågat tro att det jag skriver är värt att läsas - är detta rätt stort och gjorde mig väldigt glad. Detta betyder lika mycket för mig som när jag fått med noveller i olika novellantologier. Båda parter undertecknade avtalet i slutet av förra veckan.
 
 
 
För tillfället vågar jag inte säga mycket mer än så. Eller, vad jag mer kan säga är att novellen som nu blivit aktuell för publicering, är en novell som jag skrev under mitt andra eller tredje år på gymnasiet som en uppgift i svenska B. Just den här novellen är lite speciell, för den har nämligen två olika slut. Den version som kommer publiceras, är den med det justerade slutet.
 
Du får hålla utkik ifall du är intresserad av att läsa novellen - antingen i Hemmets eller här på bloggen. Jag ser fram emot att få se den i tidningen - även om det känns en smula läskigt.
hemmets - noveller - sälja noveller
Monika Chanovian

Grattis. Jag har i ett halvårs tid skickat in noveller till olika tidningar. Så jag får ha tålamod.

Svar: Tack. Ja, det gäller dessvärre att ha gott om tålamod och is i magen. Dessutom är det viktigt att ha i åtanke att konkurrensen är hög, eftersom ganska många skickar in noveller till olika tidningar i hopp om att få bli publicerade. Så det är ingen enkel match att lyckas. Jag ska hålla tummarna för att du snart får napp!
Jessica Berggren Turban