Novellen är nu korrekturläst

Igår fick jag mail från förlaget. Min novell För länge sedan har nu blivit korrekturläst av en på förlaget samt en språkkonsult. Det tog en stund innan jag vågade öppna mailet och det var först idag som jag öppnade novellen och gick igenom ändringarna.
 
 
De var ... ganska många. Mest var det borttagning av "hade". Jag tror att jag omedvetet gillar det ordet, så det var bra att få upp ögonen för det. Ska tänka på mitt användande av "hade" i framtida texter. Jag accepterade de flesta förändringar, men några få ignorerade jag eftersom jag ansåg att dessa ändringar skulle ha förändrat själva betydelsen av det jag skrivit. Exempelvis har jag på ett ställe skrivit att flickan som min karaktär pratar om hade "det största leende" han sett. Förlaget ville ändra "största" till "vackraste" - men det var inte alls "det vackraste" jag var ute efter. Han tycker inte att leendet var vackert. Bara stort. Eller, han tänkte inte själv på att han egentligen tyckte att det var vackert, även om det är möjligt att han innerst inne tyckte det.
 
Men nu har jag i alla fall skickat tillbaka novellen till förlaget. Lika bra att få det gjort och dessutom behövde de den färdiga novellen senast på måndag. Nu återstår bara väntan. Igen.
#Älskanoveller - 30 nyanser av saknad - #älskanoveller - För länge sedan - Ordberoende förlag - noveller