Författarkonto på Instagram?

Jag har gått ett tag och sugit på en mental karamell. Egentligen går det emot mina principer, men samtidigt kanske det kan ge mig välbehövlig reklam? Det jag har gått och funderat på är om jag ska skaffa ett så kallat författarkonto eller inte på Instagram.
 
Jag är anti Facebook och Instagram för det där avtalsvillkoret att de får använda ens bilder hur de vill utan att be om lov och sälja dem till tredjeman utan att man får ersättning. Under flera år kämpade jag emot att skaffa dessa konton, men under förra hösten blev jag nästintill tvungen att skaffa Facebook (och då passade jag också på att skaffa Instagram). Dock är jag restriktiv med bilder etc.
 
 
Det hade jag också tänkt vara med ett eventuellt författarkonto. Några "privata" bilder kommer inte att läggas upp, utan det blir enbart bilder som har med mitt skrivande att göra och som jag inte riktigt bryr mig om ifall de skulle säljas vidare eller inte. Redan nu vet jag att det eventuellt kommer ta en del tid att hålla på att uppdatera ett sådant konto, men i skrivande stund jobbar jag med att försöka hitta mer tid till mitt skrivande. Jag vill försöka att satsa mer seriöst på mitt skrivande och se vart det leder.
 
Fast jag kan inget alls om sådant här. Är författarkonton intressanta att följa? Jag borde kanske försöka spana in några sådana konton innan jag bestämmer mig. Borde ett sådant konto vara publikt, eller ska jag sätta det som privat, så att man måste skicka begäran om att få följa mig?
 
Vad tror du? Känner du till några författarkonton på Instagram?
författare på instagram - författarkonto - instagram