Novellix-novellen är påbörjad

Min plan var ju från början att skriva på novellen till Novellix novelltävling under november - NaNoWriMo - men jag har fått börja på novellen redan nu. Anledningen är att det har blivit lite förändrade förhållanden på hemmafronten under november, som gör att jag troligtvis inte kommer ha särskilt mycket tid över för skrivande.
 
Hur som helst, den här gången tyckte jag att det var rätt svårt att komma igång. I flera dagar gick jag och funderade på hur jag skulle börja. Till slut bestämde jag mig för att bara börja skriva (redigera kan man alltid göra sen) och då flöt det på relativt bra. Fast en bit in i novellen blev jag osäker på vilket skrivsätt som var det bästa för den här berättelsen. Jag började nämligen att skriva på ett visst sätt, men kände att alternativ två kanske var bättre? Mer mig?
 
 
Det slutade med att jag sparade det jag hade skrivit och påbörjade en "version två". Den första versionen kunde ju vara bra att spara, ifall jag skulle ändra mig igen. Och vet du vad? Jag har nog bestämt mig för att återgå till den första versionen.
 
Att jag har svårt för att bestämma mig, kan bero på att min idé är smått komplex - åtminstone om jag ska få den på det sättet jag har tänkt mig. Dels ska det vara nutid, dels är det tillbakablickar i två steg. Lite Inception-känsla, kan man säga.
 
Just nu är jag osäker på om jag kommer lyckas ro det hela i hamn. Jag ska i alla fall göra mitt bästa för att klara det.
novellix - novelltävling - skriva noveller
Katarina Persson

Kul att höra att det är fler som velar över perspektiv, för det gör jag ofta med. Ibland vet man helt enkelt inte vilket som funkar bäst förrän man provat, så det kan vara värt det extra arbetet kanske, speciellt när det handlar om relativt korta texter :) Spännande med Novellixtävling, den hade inte jag hört om. :) Skriver du mycket noveller?

Svar: Jag brukar faktiskt inte ha så svårt med perspektiv i vanliga fall. Jag brukar alltid bara skriva och så flyter det på av sig själv. Men den här gången har jag hållit på att vela och ha mig. Och nu skriver jag på ett tredje sätt, haha! Får se hur det hela slutar ...
Ja, jag har främst skrivit noveller genom åren och medverkar i några novellantologier. Har påbörjat två romanmanus genom åren, men dessvärre har jag av olika anledningar varit tvungen att lägga dem åt sidan under perioder. Dock har jag som mål att försöka bli färdig med i vart fall ett manus under nästa år. :-)
Jessica Berggren Turban