Hur ska jag göra med novellsamlingen?

Jag har ännu inte blivit klar med min novellsamling, men planerar att försöka ta mig tid till det inom kort. Dock har jag gått och funderat på vad jag ska göra med den när den väl är klar.
 
I samband med att jag sist trodde att den var klar, kollade jag runt bland förlagen för att se om det skulle vara värt att skicka in manuset i hopp om att få novellsamlingen utgiven. Jag hade bland annat mailkontakt med ett förlag som ger ut noveller, men någon novellsamling var inte intressant för deras del. Det verkade vara samma sak med andra förlag som jag kollade upp (även om jag aldrig hade någon direktkontakt med dessa förlag). De gånger då novellsamlingar/-antologier tycks vara av intresse, är när förlagen själva tar initiativ till det. Med andra ord verkar det mest vara slöseri med min tid att kontakta olika förlag.
 
 
 
 
Att ge ut den själv genom en av alla de utgivningstjänster som finns, har varit en annan tanke som slagit mig. Fast med ett sådant beslut uppstår en del frågeställningar som man måste överväga. Kan en sådan "egenutgivning" skada en eventuell förlagsutgivning i framtiden? Agenten i Skrivarpoddens sjätte avsnitt (som jag tidigare nämnt här i bloggen) sade att den risken finns. Man kan bara ge ut en bok en gång. Man har med andra ord bara en chans på sig att ge sig själv ett ansikte så att säga. Om man då marknadsför sig på ett dåligt sätt första gången, finns risken att förlagen inte vill arbeta med en i framtiden. Dessutom är en sådan utgivning förenat med vissa kostnader och man måste själv ombesörja marknadsföringen. Har jag den tid och ork som krävs? Inte som det känns nu, om jag ska vara ärlig.
 
Ett tredje alternativ är att låta manuset ligga i byrålådan, så att säga. Med det menar jag att jag kan göra klart novellsamlingen nu, men sedan inte göra något mer åt den. Tills vidare.
 
I skrivande stund har jag inte bestämt mig för hur jag ska göra. Det troligaste i nuläget blir dock byrålådealternativet. Åtminstone tills vidare.
 
Hur skulle du ha gjort?
noveller - novellsamling