Namnets fördelar/nackdelar?

Jag har tidigare skrivit om att jag föredrar att inte namnge mina karaktärer när jag skriver noveller. Frågan om krav på namn eller inte dök återigen upp i mitt huvud när jag satt och skrev på en ny novell. Än så länge benämner jag min karaktär som "hon" eller "henne", men vilken känsla inger det egentligen läsaren?
 
Om karaktären inte får ett namn, innebär det att jag håller läsaren på avstånd? Att läsaren inte kan knyta an till min karaktär? Eller är ett namn onödigt i det sammanhanget - fungerar det lika bra med "han" eller "hon"?
 
För min egen del kan jag tycka att namnet i och för sig inte spelar någon större roll. Det är ändå inte alltid som jag kommer ihåg namnet särskilt länge. Det viktigaste för mig är hur författaren bygger upp sin berättelse och förmedlar känslor.
 
Vad tycker du själv?
noveller