Rubriker

För mig brukar inte rubriker vara något problem när jag skriver texter. Oftast brukar rubriken framträda själv ur textens innehåll och mina formuleringar. När jag skummar igenom texten brukar rubriken vara självklar. Det kan vara ett ord eller en formulering som lyckas beskriva textens innehåll på ett föredömligt sätt.
 
Fast det finns också tillfällen då jag för mitt liv inte kan komma på någon rubrik. Jag tittar igenom texten flera gånger utan att kunna se rubriken. Den vill inte träda fram ur mitt alster.
 
 
Vid sådana tillfällen blir jag till slut tvungen att tvinga fram en rubrik. Fast då händer det att jag inte riktigt blir nöjd och jag fortsätter att försöka vaska fram en lämplig rubrik. Om det fortfarande inte dyker upp något förslag blir jag mer och mer frustrerad.
 
Hur brukar du göra när du ska sätta namn på dina texter? Brukar du ha lätt eller svårt för att hitta en passande rubrik?