Knivigt beslut

I morse när jag satt och åt frukost tillsammans med vår honkatt började jag fundera kring mitt romanprojekt Besatt. Trots att jag inte har någon färdig synops tänkte jag försöka påbörja i alla fall prologen. Den vet jag nämligen hur jag vill ha. Men det var när jag satt och tänkte på hur jag ska inleda den som en annan tanke väcktes. En tanke som kan tvinga mig att ändra om i innehållet i Besatt.
 
Idén till det här romanprojektet föddes när Hanan föreslog att jag kunde vidareutveckla min novell med samma namn till en roman. I mina öron lät det intressant och genast vaknade några andra idéer till liv, som jag valde att kombinera med grundtanken med novellen Besatt.
 
 
Fast i morse slog det mig att mitt romanprojekt och novellen har väldigt lite gemensamt. Så pass lite att man inte kan kalla romanprojektet för en vidareutveckling. Därmed ställdes jag inför två val. Antingen fortsätter jag på den linjen som jag har tänkt, eller så gör jag om det och verkligen utgår från novellen när jag skriver. Att låta båda idéerna bli romaner tycker inte jag är så lockande eftersom de båda kommer likna varandra. I grunden handlar båda berättelserna om samma sak.
 
Jag tror att det får bli att romanen ska utgå från novellen även om det innebär omplanering. Dock kommer en majoritet av namnvalen bestå, vilket innebär att ett och annat namn från novellen byts ut.